06.01.2015   Fikk latterkrampe da han hørte seg selv

Fikk latterkrampe da han hørte seg selv

Ikke bare alvor når barna i Villa Villekulla jobber med språkutvikling.

«Hva?» «Var dette meg?» «Hæ?» Barn helt ned i treårsalderen får drillet seg i språk og uttale når barne- og ungdomsarbeider Terese Foynes setter opp prosjektoren, eller samler dem foran en PC.

Foynes peker og drar figurer fram og tilbake ved hjelp av musepekeren. Barna følger engasjert med. Noen av dem løper fram mot prosjektoren og vil fortelle hva de ser. De lærer om preposisjoner, årstider, ord og begreper, og får trening i uttale. 

De sitter foran PC-skjermen med hodetelefoner og mikrofon. Så skal de lytte og gjenta ord. 

Bevisst sin egen uttale

- Barna synes det er fryktelig gøy å høre sin egen stemme. Og det bidrar til å bevisstgjøre dem om sin egen uttale. De sammenligner med uttalen på PC og perfeksjonerer etter denne, forteller Foynes ved Villa Villekulla barnehage.

Terese Foynes mener «Trollord» er et læremiddel flere barnehager skulle hatt.

- Du får aktivisert barna på en fantastisk fin måte, samtidig som de utvikler språket. Barna lærer å uttrykke følelser, og de har tilgang til et fantastisk register av fargerike bilder og animasjoner. De får høre og se dyr, og de lærer å sette navn på frukt. Og de får oppleve alt dette i løpet av en vanlig dag.

Hjemme eller i barnehagen

Hun viser til nysgjerrigheten for teknologi blant barna, noe som igjen styrker motivasjonen.

- Det som virkelig er flott med «Trollord», ved siden av å være et godt verktøy for språkutvikling, er at det ikke spiller noen rolle hvor barna sitter. De kan ta med seg oppgavene og jobbe hjemmefra, alt er nettbasert. Det gir større valgfrihet, forklarer Foynes. 

Barnehagen bruker ved siden av digitale læremidler også såkalte «språkposer» eller «språkesker». Men for Foynes er det viktig at barna også får trening i digitale ferdigheter. 

Sang og lo 

Når så små barn skal inn i en undervisningssituasjon må lista legges lavt. For Foynes er det viktig hele tiden å etterstrebe en positiv læringsarena. Hun gjengir historien om en fem år gammel gutt som ikke ga seg før den perfekte uttale strømmet ut av høyttalerne.

- Han hørte at det han sa ikke lignet med den fra nettressursen. Dermed gjentok han ordet ti ganger. Og mellom alt dette begynte han og synge og vred seg i stolen av latter. Han syntes det var festlig å høre på, humrer Foynes. 

For å få fram entusiasme og motivasjon varierer hun arbeidsmetodene. Noen ganger sitter barna samlet foran en PC og hjelper hverandre. Sjelden er det mer enn 

2-3 barn samtidig. Da skrur hun gjerne på en prosjektor slik at de får med seg alt fra storskjerm.

Tilhørighet

- Noen barn går fram mens andre bytter på å styre musepekeren. Så lar jeg barna korrigere og veilede meg. Da kommer språklæringen fram, da kommer mimikken. 

- Og vi får aktivisert mange sanser og følelser. De synes dessuten det er stimulerende når de kan hjelpe hverandre. Da kjenner de tilhørighet i gruppa.

Så lager barna lyder. Plutselig dukker det opp et dyr på skjermen. «Hva sier dette dyret?», spør Foynes. Og barna forsøker seg på å etterligne dyret.

Progresjon

Alle kapitlene har også en progresjon. I modulen «Steg for Steg» er vanskelighetsgraden delt inn etter årstider. Med høst, vinter, vår og sommer. «Høst» er den letteste delen, så blir det vanskeligere.

- Den første oppgaven dreier seg bare om å forstå det som skjer. De ser at det faktisk skjer noe når de klikker. Plutselig begynner det å regne.

Så spør jeg: hva skjedde nå?

Andre hjelpemidler

Villa Villekulla barnehage bruker både det digitale læremidlet «Trollord» og andre hjelpemidler for å trene munnmotorikk. Noen ganger bruker de for eksempel tyggegummi for å trene artikulasjonen. Andre ganger blåser de såpebobler eller fjær. 

 

Følg oss på
Kundeservice: 22 95 80 80 | E-post: kunnskap@kunnskap.no
For eleven - elev.kunnskap.no

Reminder notice for Free Content Creator access point

Notice

Before posting any material, please insure that you have thoroughly reviewed the Terms of Use, Privacy Policy and Children’s Information Privacy Policy and are completely familiar with the rules and obligations for submissions to yTeach Services. For ease of reference, links to each of these documents is provided below.


Terms of Use
Privacy Policy